سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کشت در دشت هموار می روید و نه در سنگلاخ ؛ همین گونه حکمت در دل [امام کاظم علیه السلام]
 
یکشنبه 89 مهر 4 , ساعت 6:10 عصر

 

اکثریت دلیل پاکى نیست

قل لا یستوی الخبیث والطیب ولو اعجبک الکثره الخبیث

بگو : ناپاک و پاک برابر نیستند، هر چند فراوانی ناپاک تو را به اعجاب افکند پس ای خردمندان ، از خدای بترسید ، باشد که رستگار گردید

در واقع آنچه براى شناسائى خوب از بد (خبیث از طیب ) لازم است اکثریتِ کیفى است نه اکثریت کمى ، یعنى افکار قویتر و والاتر و عالیتر و اندیشه هاى تواناتر و پاکتر لازم است نه کثرت نفراتِ طرفدار.

این مساله شاید با مذاق بعضى از مردم امروز سازگار نباشد که بر اثر تلقینات و تبلیغاتى کوشش شده، همیشه تمایلات اکثریت را به عنوان یک مقیاس سنجش نیک از بد بخورد آنها بدهند، تا آنجا که باور کرده اند، حق یعنى چیزى که اکثریت بپسندد، و خوب چیزى است که اکثریت به آن مایل باشد در حالى که چنین نیست(تفسیر نمونه)

جالب اینجاست که گاه، حتی اکثریت هم چیزی را نمی پسندد اما سیل تبلیغات، این را وانمود می کند که اکثریت فلان چیز را پسندیده.

خلاصه آنکه ملاک در ارزش‏ها، حقّ وباطل است، تقوی است عقل است منطق است نه کثرت و قلّت.

لذا نباید تمایلات و خواسته‏هاى اکثریت را مقیاس حقّ و عدالت پنداشت و حقیقت را همان چیزى تصوّر کرد که اکثریت مى‏پسندند. و متأسّفانه راز نگونسارى بسیارى، در همه قرون و اعصار همین پندار بى‏اساس بوده و هست.(مجمع البیان)

آری اقلیت همواره ضعیف و دور از حق نیست بلکه در برخی موارد پیروز حقیقی نیز می باشد. و این ؛ در ماجرای کربلا آشکار است.

در نهضت حسین(ع) اقلیتی برحق وجود دارد که بر مسیر انسانیت است، اما به دلیل خونخوار و خونریز بودن طرف مقابل شکست ظاهری از آنشان است. اگر نیک بنگریم در می یابیم آنانکه از نظر عددی کمتر بودند از نظر ادله و براهین و مسندات عقلی و نقلی در اکثریتند، محبوبند و جاودان? تاریخ.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ