سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ جنایتکارى را نزد او آوردند و گروهى فرومایگان با وى بودند ، فرمود : ] خوش مباد چهره‏هایى که جز به هنگام زشتى و شر دیده نشود . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 89 مهر 4 , ساعت 6:5 عصر

هم زمانیِ نسبی ایام بزرگداشت امام حسین(ع) با میلاد حضرت مسیح(ع)این پیامبر عزیز و والا مقام، دستاویز خوبی است تا ضمن تکریم این پیامبر اولو العزم، به  پیروان مکتب حضرت مسیح(ع) و مکتب امام حسین(ع) بپردازیم.

اگر در چند کلمه بخواهیم اشتراکی میان این دو مکتب، بیان نماییم  اصلاح امور و ترویج خوبی ها را عنوان می نماییم.

در این مقال، بر آنیم دو موضوع نسبتا مرتبط را پی گیر باشیم: یکی نقش تعالیم مسیحیتِ اصیل در دفاع از حریّت و آزادگی، دیگری آراء مسیحیان و صاحبان دیگر ادیان در زمینه ماجرای عاشورا و امام حسین.

 

 

وهب کیست؟

 

وهب ، جوانی مسیحی بود که همراه مادر و همسرمسیحی اش توسط امام‌حسین‌(ع) به آئین اسلام گرایش پیدا کرده بود. از شب دامادی وی تا روز عاشورا بیش از 17 روز نگذشته بود. او عاشقانه به کارزار شتافت و پس از پیکاری سخت به شهادت رسید. یزیدیانی که از اسلام، تنها ادعای آن را داشتند، سر این جوانِ جوانمرد را از تن جدا کردند و به سوی سپاه امام‌حسین (ع) پرتاب نمودند. مادر وهب که زن نترسی بود سر فرزندش را برداشت و بوسید و گفت : شکر خدا که رویم را به شهادت تو در پیش حسین (ع) سپید نمود. آن گاه به پیمانشکنان کوفی رو کرد و گفت:... گواهی می‌دهم که مسیحیان ویهودیان بر شما شرف دارند.

 هانیه، همسر جوان وهب خود را به جسم آرام و بی جان شوهرش رساند، پیوسته خون‏ها را از پیکر او پاک می‏کرد و می‏گفت: بهشت‏ گوارایت باد

شمر وقتی که او را دید به غلامش فرمان داد او را بکشد. غلام نیز فرمان را اجرا نموده و بر آن نو عروس حمله ور گردید و او را کشت. هانیه نخستین زنی بود که در کربلا در راه دفاع از حریم امام حسین‏علیه السلام به شهادت رسید.

وهب هنگام شهادت تازه دامادی بیست و پنج ساله بود.

مسیحیان چه می گویند؟

 

از نگاه "جرج جرداق" دانشمند مسیحی، امام حسین (ع) مظهر علم و دانایی است. این نویسنده یادآور می شود: وقتی یزید مردم را تشویق به قتل حسین(ع) و مامور به خونریزی می کرد، سپاهیان یزید می گفتند چه مبلغ می دهی؟

اما یاران حسین(ع) به او می گفتند: ما با تو هستیم حتی اگر هفتاد بار کشته شویم...

 

آنتوان بارا از پژوهشگران مسیحی است که در کتاب"حسین در اندیشه مسیحیت" خود حقیقت شخصیت امام حسین(ع) را اینگونه بیان کرده است: من درمورد زندگی و حرکت حسین(ع) بیشتر به بعد انقلابی شخصیت ایشان شیفته شده ام، چرا که آن حضرت در مرام نامه قیام خود اعلام می کند:"من از روی هوسرانی و خوشگذرانی و برای فساد و ستمگری قیام نکرده ام بلکه قیام من برای اصلاح در امت جدم و برای امر به معروف و نهی از منکر و حرکت براساس سیره جد و پدرم است

این نویسنده ادامه می دهد: بعد دیگر شخصیت امام حسین(ع) که مرا شیفته خود کرده، تواضع ایشان در کنار روح انقلابی است، این دو خصیصه نمی تواند در یک شخص جمع شود

تواضع، از صفات و ویژگی های برگزیدگان خداست، برگزیدگان درعین احساس عزت و آزادگی و سرافرازی در برابر دشمنان، تواضع خاص خود را دارند، این بعد عظیمی است که از ویژگی امام به شمار می رود.

توماس کارلایل" فیلسوف و مورخ اروپایی نیز معتقد است:"بهترین درسی که از کربلا می گیریم، این است که حسین (ع) و یارانش ایمان استوار به خدا داشتند و پیروزی حسین(ع) با وجود اقلیتی که داشت، باعث شگفتی من است

 

 

دوحکایت ، دو پند

*روزی حضرت عیسی علیه السلام به حواریون (یاران) خود فرمودند: می خواهم کاری انجام دهم، از انجام آن جلوگیری نکنید. حواریون پذیرفتند. آن حضرت برخاستند و دست و پاهای آنها را شستند. آنها عرض نمودند: ای روح خدا ما به این کار سزاوارتریم . حضرت عیسی علیه السلام فرمودند: انسانی که اهل علم است به تواضع و فروتنی سزاوارتر است. من این کار را انجام دادم تا شما بعد از من با مردم اینگونه متواضع باشید. و سپس فرمودند :

بنای حکمت با تواضع ساخته می شود نه با تکبر. زراعت در زمین نرم می روید نه در زمین سخت.

 

*حواریون که همواره در سفرها حضرت عیسی علیه السلام را همراهی می کردند، هرگاه گرسنه یا تشنه می شدند، به فرمان الهی غذا و آب برایشان فراهم می شد. آنان این عمل را نوعی افتخار برای خود پنداشتند و از آن حضرت پرسیدند: آیا کسی بالاتر از ما پیدا می شود؟ حضرت عیسی علیه السلام به آنها فرمود: آری بهتر از شما کسی است که زحمت بکشد و از تلاش خود نان بخورد. حواریون پس از این سخن به انجام کار در بین مردم و گرفتن حق الزحمه مشغول شدند و به دیگران آموختند که کار و کوشش مایه سرافکندگی نیست، بلکه عبادت حق است و کسی که از دسترنج خود هزینه زندگی را تامین کند، از سربلندترین مردمان است.(بر گرفته از پایگاه اینترنتی حوزه)



لیست کل یادداشت های این وبلاگ