سفارش تبلیغ
صبا ویژن
شتابزدگی را واگذار و در حجّت بیندیش وخود را از پریشان گویی نگاه دار، تا از لغزش ایمن بمانی . [امام علی علیه السلام]
 
یکشنبه 89 مهر 4 , ساعت 6:3 عصر

بین حضرت عیسی در امت مسیح و حضرت امام حسین در امت اسلام شباهتهایی هست

از حیث مادر که مریم «سیدة النساء»است و حضرت زهرا  نیز همچنین.

 

شباهت دیگر آنها در عقیده ای است که مردم در مساله « تفدیه » پیدا کردند و خیال کردند که آن دو بزرگوار کشته شدند که گناه دیگر مردمان را به گردن بگیرند و دیگران آزاد باشند و تکلیف از مردم ساقط شد.

 شباهت دیگر در زکی و مبارک بودن است،یعنی هر دو وجود برکت خیز فوق العاده شدند(و جعلنی مبارکا).

 

برکت عبارت است از نموّ در خیر،چنانکه از تفسیر مجمع البیان و صافی و غیره بر می آید

 

همان طور که یک زمین مبارک است مثل زمین فلسطین(و بارکنا حوله...) همان طور که بعضی آبها پر برکتند مثل آب باران (و نزلنا من السماء ماء مبارکا)،همان طور که بعضی حیوانها مبارک و پر برکتند مثل گوسفند،همان طور هم بعضی انسانها واقعا«وجود مبارک »می باشند و در باره آنها تعارف نیست،زمینی هستند که همه ساله محصول می دهند،بارانی هستند دائم.

 

داستان فطرس ملک،رمزی است از برکت وجود سید الشهداء که بال شکسته ها با تماس به او صاحب بال و پر می شوند، افراد و ملتها اگر براستی خود را به مهد حسین بمالند از جزایر دور افتاده رهایی می یابند و آزاد می شوند. بدون شک مکتب حسینی راه نجات این امت است زیرا کرسی حسین کرسی امر به معروف و نهی از منکر است.آنچنانکه از سورة الشعراء بر می آید،ظهور پیغمبران در فترتها به علت شیوع مفاسد بوده است. ولی ما می بینیم مکتب زنده حسین،ظهور حسین است در همه اعصار،یعنی در هر سال و هر محرم امام حسین به صورت یک مصلح عالی ظهور می کند...

 

یک شباهت دیگر این است که مسیحیان و مسلمانان، هم "ولادت" و هم، "رفتنِ" این دو را بزرگ می شمارند با این تفاوت که آنها در هر دو مرحله به...شادی می پردازند

ما و مسیحیان، ولادت و کشته شدن هر یک از حضرت سید الشهداء و مسیح را بزرگ می داریم با این تفاوت که آنها در هر دو مورد جشن می گیرند و ما تنها ولادت را جشن گرفته و در شهادت امام حسین سوگواری می کنیم. آنها روزی را که به عقیده خودشان مسیح در آن روز بعد از کشته شدن عروج کرده نیز جشن می گیرند.

 

 

شاید شباهت بین عیسی و سید الشهداء در یک امر دیگر هم باشد و آن عدم سابقه اسمی است،و شاید این جهت مربوط به یحیی باشد نه عیسی،و در این صورت شباهت بین حسین علیه السلام و یحیی است،کما اینکه این دو در شهادت با هم شبیه اند و هر دو شهید امر به معروف و نهی از منکرند (و ان من هو ان الدنیا ان راس یحیی اهدی الی بغی من بغایا بنی اسرائیل).

شباهت دیگر بین آنها در انصار و حواریین است (کما قال عیسی بن مریم للحواریین من انصاری الی الله...) سید الشهداء نیز در شب عاشورا حواریین خود را انتخاب کرد.

 

مولوی در جلد سوم مثنوی داستان ظهور روح القدس را بر مریم به نحو عالی ذکر کرده است.

 

مجموع شباهتها با عیسی علیه السلام: در مادر از نظر سیدة النساء بودن،صدیقه بودن،بتول عذرا بودن،مخاطب ملائکه بودن... در برّ به والدین، در اعتقاد تفدیه، در مبارک بودن، در بزرگداشت ولادت و وفات، در عدم سابقه اسمی، و در انصار و حواریین، و با یحیی در شهادت.(تلخیصی از:مجموعه آثار شهید مطهری ج 17)



لیست کل یادداشت های این وبلاگ